کمربند زمین لرزه
نوشته شده توسط : حسین مختاری

مهمترین کمربند زمین لرزه در حاشیه اقیانوس آرام است که شاهد شدید ترین زمین لرزه های جهان بوده است.این کمربند از آخرین نقطه شیلی آغاز میشود, سواحل آمریکای جنوبی را در آقیانوس آرام فرا میگیرد سپس به آمریکای مرکزی میرسد و در جزایر کارائیب انشعاب می یابد, بعد سواحل مکزیک را در بر میگیرد و از کالیفرنیا بالا میرود و بعد به آلاسکا میرسد.اما اینجا هرگز پایان کمربند زلزله نیست.زیرا ادامه آن از آلاسکا به شبه جزیره کامچامکا میرسد.سپس از جزایر کوریل و آلئوسین در نواحی شمالگان می گذرد و به ژاپن و فیلیپین و اندونزی و گینه جدید میرسد و از آنجا از میان برخی جزایر در جنوب اقیانوس آرام نیز میگذرد.

بیشترین زمین لرزه ها در تاریخ در همین کمربند آقیانوس آرام رخ داده است.ولی البته شاخه های دیگری از کمربند زمین لرزه وجود دارد که از ژاپن منشعب می گردد و به چین و هندوستان و ایران و ترکیه و یونان و مدیترانه میرسد.

در برخی نواحی مانند ژاپن تقریبا هر روز زمین لرزه رخ میدهد, ولی خوشبختانه بیشتر آنها شدید نیست و زیانی به بار نمی آورد.سرزمین های انگلستان نیز از صد ها هزار سال پیش یعنی دوران یخبندان تاکنون دستخوش زمین لرزه های ویران کننده نبوده است.

یک برآورد آماری به این نتیجه رسیده که سالیانه حدود 500 هزار زمین لرزه رخ میدهد که از آنها فقط چیزی نزدیک به 100 هزار موردشان احساس میشود.شمار زمین لرزه های زیان بار تقریبا هزار مورد است.

پایان


ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: زلزله , زمین لرزه , کمربند زلزله , کمربند زمین لرزه , علت زلزله , علت زمین لرزه , درباره زلزله , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1456
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: